szkoła w ruchu obszar I
szkoła w ruchu obszar II
szkoła w ruchu obszar III
szkoła w ruchu obszar IV
szkoła w ruchu obszar V
szkoła w ruchu obszar VI
szkoła w ruchu obszar VII
szkoła w ruchu obszar VIII
szkoła w ruchu obszar IX
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4
w Praszce
ul. Styczniowa 7
46-320 Praszka

tel. 34 359 10 21
e-mail:
info@sp4.praszka.pl


Szkoła w ruchu obszar II

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO KLASA V
Zadanie główne: Ćwiczenia kształtujące wytrzymałość poprzez aerobic
Zadanie dodatkowe: kształtowanie sylwetki poprzez ćwiczenia wytrzymałościowe, gimnastyczno – taneczne, rozciągające, uspokajające , rytmiczno - muzyczne rozwijane umiejętności zaspakajania naturalnej potrzeby ruchu, poznanie charakterystycznych cech tańca nowoczesnego i aerobiku, kształtowanie właściwej postawy i samodyscypliny
Pomoce: magnetofon płyta CD.

   

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie uczniów.
2. Podanie tematu zajęć.
3. Motywacja – rozmowa na temat kondycji fizycznej potrzebnej podczas tańca.
4. Ożywienie organizmu poprzez zabawę ze śpiewem "Dwaj tancerze".
5. Przygotowanie organizmu do wysiłku:
- każda z dziewcząt po kolei proponuje ćwiczenia rozgrzewające organizm w rytm muzyki
- ćwiczenia RR
- ćwiczenia NN
- ćwiczenia tułowia w różnych płaszczyznach
- ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu 6.Aerobic - ćwiczenia wytrzymałościowe (20 minut)
- bieg z wysokim unoszeniem kolan ( w miejscu)
- bieg uderzając piętami o pośladki ( w miejscu)
- równoczesne uginanie nóg w kolanach w szerokim rozkroku i wyciąganie ramion ku górze
- "pajacyki" w prawo i w lewo
- podskoki w przód i w tył z wyrzutem ramion w górę
- podskoki obunóż ze skrętem tułowia w postawie wysokiej
- unoszenie na przemian prawego kolana do lewego łokcia
- krok skrzyżny w prawo i w lewo z równoczesnym wykonaniem "młynka" rękoma
- obroty w kroku skrzyżnym w prawo i w lewo
- kolana lekko ugięte nogi na przemian dotykają pośladków, ramiona rytmicznie ściągane są ku tyłowi
- marsz z wysokim unoszeniem kolan
- krok "V" z obrotami
- propozycje uczniów kolejnych ćwiczeń
6. Uspokojenie organizmu:
- głębokie wdechy (ramiona w górę) i wydechy (ramiona w dół)
- ćwiczenia rozciągające mięśnie
7. Podsumowanie zajęć, dzielenie się na temat własnego samopoczucia po zajęciach.


SCENARIUSZ LEKCJI GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
GIMNASTYKI Z PRZEWAGĄ GIER I ZABAW
Zadania:
- wzmocnienie mięśni wysklepiających stopy,
- odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego
- wzmocnienie mięśni brzucha, prostownika grzbietu,
- mięśni ściągających łopatki.

 

Miejsce zajęć:
- sala gimnastyczna.
Przykłady i przybory:
- piłeczki, piłki do siatkówki, szarfy w dwóch kolorach, obręcze, krążki w trzech kolorach, woreczki, 2 pachołki, kocyki.
Tok zajęć:
- Ćwiczenia organizacyjno-porządkowe: zbiórka, ustawienie dzieci, powitanie.

- Zabawa orientacyjno-porządkowa: „Deszczyk”.
Dzieci ustawione parami stoją w rozsypce.
Jedno dziecko z pary jest „Drzewem” - stoi w pozycji skorygowanej, ręce  w skrzydełka, drugie staje obok niego. Na hasło SŁOŃCE ŚWIECI - dzieci nie będące „drzewami” biegają na palcach po całej sali.
Na hasło PADA DESZCZ - każde dziecko biegnie do swojego „drzewa” i staje  plecami przy plecach kolegi w pozycji skorygowanej.
Zmiana ról.
Czas trwania około 3 minut.

Zabawa z czworakowaniem: „Kocięta z piłeczkami”.
Dzieci w rozsypce na czworakach, po całej sali.
Na sygnał rozpoczynają zabawę piłeczkami, naśladując małych kotków.
Czas trwania około 2 minut.

- Zabawa rzutna „Traf do kosz”.
Dzieci dobrane parami.
Jedno dziecko z pary leży na brzuchu z piłka w dłoniach,
drugie siedzi na piętach w pozycji skorygowanej, naprzeciwko leżącego w odległości 2 metrów, tworząc z rąk przed sobą kółko-kosz.
Na sygnał leżący stara się bez odrywania klatki piersiowej od podłogi trafić piłką do „kosza”.
Po 10 rzutach zmiana ról w parze.

- Zabawa z czworakowaniem: „Sztafeta z toczeniem piłki głową”.
W sali wyznaczona linia startu - mety. 
Podział dzieci na dwa zespoły poprzez założenie szarf, podział zespołów na dwie części.
Siad skrzyżny w pozycji skorygowanej przed linią startu - mety.
Przed pierwszymi zawodnikami leżą piłki.
Na sygnał zawodnicy w pozycji na czworakach toczą piłkę głową (tylko czołem) do pierwszego zawodnika swojej drużyny stojącej po przeciwnej stronie.
Po przekroczeniu linii startu - mety przekazują piłkę pierwszemu zawodnikowi i idą na koniec swojego rzędu.
Sztafeta jest zakończona wtedy gdy zawodnicy drużyn wrócą na swoje miejsca, jakie zajmowali przed jej rozpoczęciem (każdy dwukrotnie prowadzi piłkę).

- Zabawa bieżna „Samochody”.
Bieg po sali trzymając obręcze przed sobą, zatrzymanie na sygnał wzrokowy - czerwony krążek.
Czas trwania około 2 minut.

- Ślizgi „Wyścig w leżeniu na kocykach”.
Na sygnał wszystkie dzieci odpychając się ramionami od podłogi przemieszczają się do linii mety.
Po każdym odepchnięciu się ramionami od podłogi dzieci muszą zaakcentować przez moment ułożenie rąk w skrzydełka.
Wyścig wygrywa osoba, która jako pierwsza minęła linię mety. Ważne jest również prawidłowe wykonanie ćwiczenia. 
Ilość powtórzeń 5 - 6 razy.

Ćwiczenia równoważne: „Sztafeta z woreczkiem na głowie”.
Wyznaczenie linii startu - mety i ustawienie chorągiewek.
Dzieci podzielone na dwie drużyny siedzą w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej z woreczkiem na głowie.
Na sygnał pierwsi zawodnicy wstają, idą we wspięciu na placach z woreczkiem na głowie, dziecko zatrzymuje się, podnosi woreczek, kładzie go na głowę i maszeruje dalej.
Kolejno startują pozostałe dzieci. 
Ilość powtórzeń 2 - 3 razy.

Ćwiczenie przeciw płaskostopiu: „Toczenie piłki po ścianie”.
Leżenie przy ścianie na plecach z nogami ugiętymi i stopami opartymi o podłogę.
Między stopami a ścianą znajduje się piłka do siatkówki.
Na sygnał dzieci toczą piłkę stopami do góry i na dół.
Nie można dotykać piłki rękoma gdy spadnie należy ją włożyć między stopę a ścianę i kontynuować zabawę.
Czas trwania około 2 minut.

Ćwiczenie przeciw płaskostopiu: „Pastowanie podłogi”.
Dzieci siedzą na podłodze z nogami ugiętymi, stopy zgięte podeszwowo, palce stóp podkurczone, oparte o woreczek leżący na podłodze. Dłonie oparte o podłogę za sobą.
Na sygnał dzieci pastują podłogę przesuwając woreczek w przód, w tył, w bok. O woreczek oparte są tylko czubki palców stóp.
Czas trwania około - 2 minut.

Ćwiczenia poprawiające postawę: „Dżdżownica”.
Leżenie na plecach obok siebie, nogi złączone i wyprostowane.
Ręce przyciśnięte do tułowia i nóg.
Na sygnał dzieci przesuwają się po podłodze do przodu na określoną odległość np. 1 metra, naśladując ruchy dżdżownicy. Najpierw wyciągają jak najdalej głowę, następnie barki i biodra. Nie można zginać nóg ani położyć rąk na podłodze.
Ilość powtórzeń 3 - 4 razy.
Omówienie i podsumowanie zajęć

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Praszce 2014